måndag 12 november 2012

Cykelbana

Idag läste jag gbgcyklarens blogg om cykelbanan längs Heden. Där står en intressant sak om allén på Vasagatan:
Gång- och cykelbanan i allén längs Vasagatan var också en grusväg för ett 15-tal år sedan. Enligt Trafikkontoret i Göteborg, tog det över 10 år att övertyga stadens kulturvårdare att tillåta asfaltering och stenläggning där.

Göteborgscyklaren är förstås inte nöjd med "grusvägen" i Gamla allén, jag antar att de flesta göteborgare vet att det här är en allé man helst undviker när vädret inte har varit extra torrt, om man säger så. Jag tog en promenad dit idag för att se hur det ser ut nu. Det är lätt att förstå att ingen är särskilt nöjd med den här lösningen.
Så här såg marken ut i Gamla allén i eftermiddags.
 I slutet av filmen cyklar Gbgcyklaren genom en sommarvacker Vasaallé och frågar sig om det är så som den framtida utformningen av gång- och cykelbanan längs Heden är tänkt.
Faktum är att Vasaallén har två olika sorters cykelbana. I den längsta delen, på mitten, från Röhsska till Haga kyrkogata, är det förstås asfalt. Men i båda ändarna är det modernare plattbeläggning som gäller. Min gissning är att kommunens plan är att lägga sådan beläggning hela vägen, och troligen då också i Gamla allén längs med Heden.

Skarven mellan ny beläggning och äldre asfalt
Beläggningen i delen närmast Heden. Vid Handels/KTB är det likadant.

När det är plattbeläggning på marken har träden fått såna här rutor att stå i.
Bloggen Trafikistan har också tagit upp cykelbanan i Gamla Allén. Där finns fler intressanta upplysningar och tankar.

3 kommentarer:

  1. Intressant att planerna på asfaltering höll på så länge. Men jag undrar, går det verkligen inte att göra en väldränerad grusväg?

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade mitt blogginlägg. Det ska bli intressant att se vad som kommer att hända med Gamla allén längs Heden. Kommuntjänstemännen verkar dra åt olika håll.

    Angående Vasaallén. Jag skrev i mitt blogginlägg att den fick beläggning för ett 15-tal år sedan. Det var en gissning, för jag kom inte riktigt ihåg. Jag sökte i en nyhetsbank nu och fick fram att beläggningen kom redan 1994. Jag hittade en insändare från 1994-08-16 i Göteborgs-Posten. Skribenten gladde sig över den nya cykelbanan som hade färdigställts under våren (1994), men undrade också när de hårda stenkanterna längs cykelbanan skulle jämnas ut.

    SvaraRadera
  3. Kommunen var rätt skeptiska till beläggning av vasaallén, de provade först en speciell genomsläpplig asfalt, utanför Handels har jag för mig. Det visade sig dock att den inte var så himla genomsläpplig, den korkade igen efter ett tag. av någon anledning gick man ändå vidare och fixade till allén.

    När Vasa-allén var av grus så var där ofta stora vattenpölar men inte särskilt "geggig". Jag har alltid haft känslan av att gamla allén (Heden) varit lite sämre skött, den brukade vara "vågig", och nu med alla maskiner så är den rätt otrevlig (som synes)

    SvaraRadera